Lärarlöner, lärarkvalitet och politik

Det var debatt på svt agenda mellan partiledarna för ett tag sedan där alla möttes i studion för att diskutera Sveriges väl, välfärd, ekonomi, miljö och förstås, skolan. Återigen lyfts den svaga resultatutvecklingen fram i den svenska skolan och som matematiklärare känner man sig förstås extra utsatt då det ofta är det ämnet som behandlas.

Man diskuterade bland annat om skolan skall förstatligas igen och släppas ur kommunernas klor och om de resurser och nya betygen hjälper för att lyfta den svenska skolan som alltså enligt beskrivningarna befinner sig i kris. Som lärare är det dock ganska enkelt att göra en liten önskelista på vad som skulle vara bra för den svenska skolan:

  1. Höj lärarlönerna för att på så vis locka kompetens till den svenska skolan. Idag tjänar du i många fall bättre på att ta ett jobb i industrin där ingen akademisk skolning krävs.
  2. Minska klasstorlekarna från cirka 30+ till 25. Detta hade gjort att läraren faktiskt hinner med att hjälpa alla sina elever.
  3. Förbättra lärarutbildningen så att den faktiskt handlar mer om det didaktiska och metodiska delarna i yrket.

Kommer dessa saker att förbättra allt?

Svaret på frågan ovan är förstås njaa. Det kommer att ta tid att förändra utvecklingen i den rätt stora sektorn som kallas svensk skola. Men börjar man att sikta in sig på något av detta tror i alla fall den här bloggaren att vi är på rätt väg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *