Är datorn ett stöd eller ett hinder i undervisningen?

E – learning och att lära sig med nätet som bas och utgångspunkt är intressant ur så många aspekter. Hur gör man datorn till ett hjälpmedel och inte ett distraherande moment? Hur får man datorn till ett stöd istället för ett krångligt verktyg som man först måste lära sig innan man lär sig det man VERKLIGEN skall lära.

Högre krav på individens förmåga att fokusera

Det råder inget tvivel om att det hos alla individer uppstår ett problem att fokusera i närheten av en dator. Vi använder inte bara nätet för att arbeta eller att lära oss saker. Lika mycket är nätet ett socialt nät eller ett fritidsnät där vi får utlopp för mycket roligt/spännande och socialt. Om E – learning skall fungera blir kraven högre på individen att lyckas abstrahera sig från facebook, twitter eller flashspelet för att kunna fokusera på studier eller arbete. Att lyfta upp denna diskussion och hjälpmedel kring området är av yttersta vikt.

Högre krav på utvecklares och pedagogers arbete

I det klassiska klassrummet förberedde sig läraren för en lektion, gick in i salen, föreläste om saken och sedan var det raka vägen till fikarummet. Denna tid är för längesedan förbi i klassrummet där lärarens roll lika mycket är coachens idag. Personlig kontakt och intensiv kommunikation präglar lärarens arbete i klassrummet. Dessutom fortsätter denna kommunikation utanför klassrummet. Att då av lärare kunna kräva att även kunna bolla med internetsidor och hur man hanterar inlärning via nätet kanske inte är möjligt? Kanske behöver vi pedagoger specialiserade på e – learning? Dessutom behövs det utvecklare i framkant som kan hantera det senaste inom programmering,  javascript och UX design.

Högre krav på infrastruktur

Det sista förhöjda kravet jag vill lyfta fram i detta är det på infrastrukturen. Utvecklingen på detta område har förstås varit rekordartad de senaste åren och aktiviteter som att kunna streama film och musik obehindrat var det nog inte många som trodde på för några år sedan. Men idag är vi där. Frågan är om vår infrastruktur räcker för att klara av de utmaningar som vi står inför?

När möjligheterna öppnar sig

Nu är förstås den stora frågan hur det ser ut på andra sidan. När är datorn en fantastisk möjlighet istället för ett hinder? När blir e – learning en självklarhet i skolan och i vardagen hos människor som vill utvecklas och lära sig mer? Svaret ligger förstås, enligt vår mening, hos dem som lyckas att ta itu med de hinder vi nämner här ovan. Som kan bygga team där utvecklare, pedagoger och tekniker samarbetar för att skapa den bästa interaktiva förutsättningen för elever.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *